• CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Zemědělství by nemělo plnit pouze funkci dotacemi živeného "pečovatele" o krajinu, ale mělo by živit místní obyvatele. Proto podporuji jihočeské potraviny a projekt “Chutná hezky. Jihočesky”. Snažím se pomáhat také konkrétním výrobcům, jako je třeba Lihovar Poněšice. A hlavně jihočeské potraviny jím — tuto podporu našim potravinám můžeme poskytovat všichni.

    více »
  • VE SPOLCÍCH MAJÍ LIDÉ K SOBĚ BLÍŽ Spolky jsou nedílnou součástí života každé obce. Ve spolcích mají lidé k sobě blíž a přirozeně se tam řeší všechny problémy obce. Proto spolky dlouhodobě podporuji, stejně jako pomáhám starostům. Kolegové mi zavolají, když něco potřebují, ať už se to týká rozvoje obce, financí nebo jednání s úřady. Jako ocenění své práce vnímám oficiální podporu Svazu obcí NP Šumava a Svazku Lipenských obcí.

    více »
  • ZA ZELENOU ŠUMAVU Na Šumavě jde o ochranu přírody, ale i o zaměstnanost, rozvoj regionu, turistický ruch a odkaz budoucím generacím. Bojuji za “zelenou Šumavu”, aby lesy zůstaly zelené a hluboké a ne, aby uschly jako důsledek šířící se kůrovcové kalamity a snahy aktivistů z Hnutí Duha zavést zde tzv. divočinu, která právě k masivnímu usychání lesa vede. A to přesto, že “zelenou Šumavu” chce veřejnost, starostové, rada národního parku i astupitelstva Plzeňského a Jihočeského kraje.

    více »
  • NE KVÓTÁM! CHRÁNIT HRANICE Byl jsem jeden z prvních politiků, který otevřeně mluvil o problému nelegální migrace. A jsem jeden z mála, který to viděl na vlastní oči. Evropa se dnes nachází v největším ohrožení od konce druhé světové války. Co s tím? Dodržovat mezinárodní úmluvy. Uprchlík má právo žádat o azyl, ale je na dané zemi, jestli mu ho udělí. Žádné kvóty! A především začít chránit hranice. Musíme posílit armádu a její rozpočet. Proto opět navrhnu změnu ústavního zákona o navýšení rozpočtu armády z 1% na 2%.

    více »
  • TRADIČNÍ SYMBOLY NAŠÍ KRAJINY Křížky a kapličky jsou trvalé symboly naší krajiny. Jsou důležité pro každého, kdo je tady doma. Když jsem se stal senátorem, navrhl jsem Jihočeskému kraji program “oprav drobné krajinné architektury”, do nějž každoročně vkládá prostředky jak kraj, tak JE Temelín. Z posledních opravených mohu zmínit návesní kapli v Malovicích, kapličku v Rožmitále na Šumavě, Boží muka v Horním Dvořišti a Křeplicích nebo kaple v Trhových Svinech. Od roku 2005 bylo takto opraveno přes sto památek. Určitě v tom budu pokračovat i nadále.

    více »
«2013»

Je to žaloba za opačný názor

Minulý týden odhlasovalo plénum Senátu podání „ústavní žaloby Senátu Ústavnímu soudu proti prezidentu republiky prof. ing. Václavu Klausovi, CSc. pro velezradu“, jak zní název senátního tisku. Protože samotné jednání bylo neveřejné, rád bych učinil několik veřejných poznámek k předložené žalobě a jejímu projednávání.

Většina senátorů podporujících podání žaloby ve svých prohlášeních relativizovala pojem „velezrada“ a zdůrazňovala, že o žádnou velezradu vlastně nejde. Opakovaně o velezradě říkali, že nejde o trestný čin, nejde o kriminalizaci prezidenta, nejde o jeho dehonestaci, není to o Václavu Klausovi, ale o budoucích prezidentech, že je to slovo patetické a nepoužitelné, že je to nešťastně zvolený pojem v Ústavě, nešikovné vyjádření porušení ústavnosti, pouhý podnět k přezkoumání, že bude na Ústavním soudu, aby definoval, co je vlastně velezrada,atd.,atd.

Skoro se zdálo, že se sami žalující senátoři významu slova VELEZRADA báli a vytvářeli si ospravedlnění, proč mohou hlasovat pro. Nicméně, žaloba pro velezradu je žaloba pro velezradu nic jiného. Na celé žalobě je až příliš vidět, že se začalo od konce – byl znám cíl (tj. že se chce podat ústavní žaloba pro velezradu) a jemu „byla přizpůsobena i cesta“ (tj. uměle vymýšleny situace a argumenty pro to, aby nakonec byl naplněn vytýčený cíl). Velezradou v platném českém právu je jednání prezidenta republiky směřující proti svrchovanosti a celistvosti republiky, jako i proti jejímu demokratickému řádu.Svrchovanost je synonymem suverenity a je to právo vykonávat neomezeně moc na území státu, které náleží každému nezávislému státu. V tomto směru vyznívá paradoxně, že dva z pěti bodů velezrádného jednání mají spočívat v nepodpisu mezinárodních smluv (a tedy nedotažení ratifikačního procesu), když obě smlouvy právě svrchovanost České republiky omezují (s tím, že neříkám, že k neprospěchu republiky či občanů). Obě smlouvy v určitém aspektu omezují výkon neomezené státní moci nezávislého státu na svém území.

Proti skutečnosti, že prezident Václav Klaus nejmenováním ústavních soudců ochromil činnost Ústavního soudu, stojí fakt, že Senát odmítl schválit celkem devět kandidátů, které prezident v průběhu svého působení navrhl (Aleš Pejchal, Vladimír Balaš, Václav Pavlíček, Klára Veselá­Samková, Milan Gavlas, Jaroslava Novotná, Jan Sváček a Zdeněk Koudelka).Opravdu nikdo z nich nebyl hoden zastávat post ústavního soudce? Měl (a chtěl) Václav Klaus hnát další právnické osobnosti k potupné prohře? Není tedy potřeba žalovat z velezrady také Senát, který nezvolením ústavních soudců má na neúplnosti Ústavního soudu stejnou vinu? Za zmínku stojí kandidatura JUDr. Aleše Pejchala, který nehoden pro český Ústavní soud byl v loňském roce zvolen Parlamentním shromážděním Rady Evropy soudcem Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Tedy de facto nadřízeného soudu, který posuzuje i rozhodnutí českého Ústavního soudu.

V souvislosti se žalobou si připomeňme, jak zní slib, který prezident skládá při nástupu do úřadu: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí“. Je to sice spíše taková vzletná fráze, nicméně právě při snahách o obvinění prezidenta z velezrádného jednání může tento slib mít svůj právní význam. Postoje a názory prezidenta Klause, např. ohledně integračních snah či ohledně jmenování mladých soudců bez životních zkušeností, byly dlouhodobě známé a i při zohlednění těchto názorů byl jak v roce 2003, tak zejména v roce 2008 zvolen do úřadu. Václav Klaus nepochybně jednal podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Pokládám téměř za absurdní, že text žaloby také argumentuje průzkumem veřejného mínění, které např. amnestii hodnotí negativně, což však nemůže být žádným relevantním právním důvodem pro tvrzení ohledně velezrádného jednání. Senátní žalobu pro velezradu proto vnímám jako„žalobu za opačný názor“, která nemá reálný právní podklad a někdy se snaží „kriminalizovat“ i ústavně zakotvené právo prezidenta. Bylo pro mne téměř neuvěřitelné, že lidé, kteří jsou v Senátu pouhé tři měsíce, si troufnou žalovat z velezrady prezidenta za deset let jeho práce pro republiku. Podle mého názoru žádné v ústavní žalobě vytýkané jednání prezidenta Klause nemůže skutkovou podstatu velezrady naplňovat.

Českobudějovický deník, 9. 3. 2013