- Dopis do Olomouce
- Nové celebrity
- Legální léčba konopím se lidem vzdaluje
- Několik faktů k diskusi o splavnění Vltavy
- Ad.: Nadbíhá Česká televize prezidentovi?
- ČSSD spadla do své vlastní pasti
- ÁZERBÁJDŽÁN: Volby a demokracie v postsovětské zemi
- Spor o hlediště mezi památkáři a veřejností stále pokračuje
- Milí TOPkaři, víte, kam jdete?
- Statistika těžby na Šumavě mluví jasně
- Mírné vítězství rozumu na Šumavě, vyhráno ale není
- Otevřený dopis ministrovi Podivínskému
- Největší Kalouskova chyba
- Kde se jen zašmodrchalo naše české podnikání?
- Proč usiluji o Klausův návrat do ODS
- Základy právního státu se bortí
- Český život podle čísel Eurostatu
- Arabská zima
- Ad LN 27. 7.: Poptávka zatýkat
- Několik vět k novým soudním sporům v NP Šumava
- ČSSD doporučuji větší zdrženlivost
- Bourání řádu
- Vytvořme podmínky pro vznik silné vlády
- Proč zeleným vadí zákon o Šumavě?
- Spor o Šumavu uměle vytvářejí některá média
- Levice ovládla zdravotnictví v kraji
- Situace v radě ÚSTR je vážná
- Boj proti „švarcsystému“ je v době útlumu nešťastný
- Je to žaloba za opačný názor
- Velký mejdan na Šumavě skončil. Nastal čas sčítat škody
- Ústavní právo nemůže být velezradou
- Ad LN 12. 2.: Nesvéprávní; Spousta stížností na volby, ale ta důležitá chybí
- Lesník Petr Martan uspěl ve sněmovně s novou peticí na záchranu šumavských lesů
- Rozkládání státu
- Debata o EU 2013
- Několik slov k začínajícímu roku 2013
Několik faktů k diskusi o splavnění Vltavy
Splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy je projekt, který při nedostatku podkladů může vzbuzovat nejrůznější emoce. Vzhledem k tomu, že se dosavadní stavba zatím odehrává mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou, tedy v mém senátním obvodu, jsem o celém projektu docela dobře informován.
Vltava jako vodní cesta byla využívána několik set let až do doby postavení první přehrady v padesátých letech. Z Českých Budějovic přes Prahu až po Hamburk probíhala intenzivní a zdokumentovaná plavba již od roku 1547. Tehdy plavba měla opravdu hospodářský význam a z Českých Budějovic v devatenáctém století ročně vyplouvaly stovky lodí 20 až 40 metrů dlouhých. Jen Lannova loděnice jich vyrobila v roce 1850 rekordních 350 kusů.
Zřejmě i proto byl již v roce 1901 vydán „říšskou radou“ zákon číslo 66, který poprvé uzákonil splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Další zákon o splavnění Vltavy přijal Parlamentv roce 1931. Splavnění bylo potvrzeno i zákonem z roku 1995. Vláda v roce 2005 (a byla to vláda pod vedením ČSSD) schválila Dopravní politiku na léta 2005 až 2013, kterou v podstatě rozhodla o zahájení realizace splavnění Vltavy. Nicméně přípravy na splavnění probíhaly na základě výše uvedených zákonů po celou dobu budování Vltavské kaskády. Připomeňme si například, že když se v roce 1989 až 1991 stavěla nádrž Hněvkovice pro jadernou elektrárnu Temelín, postavila se hráz včetně padesátimetrové plavební komory. Stavba je prováděna státní organizací Ředitelství vodních cest a jsou na ni použity peníze z fondu Evropské unie. Jsou to účelově vázané prostředky na vodocestné úpravy v členských zemích a nelze je použít k jiným účelům. Jinak řečeno, když nebudou použity v České republice, budou použity v jiné členské zemi k vodocestným úpravám. Je nutné zdůraznit, že jako součást splavnění realizovala společnost Povodí Vltavy projekty protipovodňových opatření. Tolik kritizovaná prohrábka Vltavy a úpravy břehů připravily České Budějovice na bezproblémové zvládnutí průtoku stoleté vody, který by jinak České Budějovice opětovně dramaticky ohrozil.
Na horním toku splavňované Vltavy leží tři města, České Budějovice, Hluboká a Týn nad Vltavou, která se mohla rozhodnout, jak se k projektu postaví. Mohla ho kritizovat, jak to občas někdo činí, nebo se k němu připojit a postavit okolo Vltavy doprovodnou infrastrukturu jako parkoviště, přístaviště, cyklostezky… infrastrukturu, která následně umožní výstavbu hotelů, restaurací, loděnic. Všude v Evropě jsou vodní cesty běžnou součástí dopravní infrastruktury. Tisíce českých občanů jezdí každoročně na dovolenou na vodě na kanály do Holandska či na řeky do Francie, kde z rekreační plavby žijí celé regiony. Lipno, Orlík, Slapy i Praha jsou plné lodí. Přes nové zdymadlo v Českém Vrbném projelo hned v prvním roce jeho fungování kolem 13 tisíc osob. Na Baťově kanálu (!) na Moravě projede ročně asi 70 tisíc lidí. Moravané a moravští politici nedají na „kanál“ dopustit a považují ho za turistickou atrakci prvního řádu.
Při neznalosti výše uvedených faktů se projekt občas stává předmětem kritiky. Odpovězme si každý na následující otázky: Škodí nějak plavba Jihočeskému kraji? Vkládá Jihočeský kraj do plavby nějaké prostředky? Dokázal by Jihočeský kraj prostředky, ze kterých je financováno splavnění, získat a použít na něco jiného? Nic z toho přeci neplatí. I proto projekt podporuji.
Českokrumlovský deník, 9. 11. 2013