• CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Zemědělství by nemělo plnit pouze funkci dotacemi živeného "pečovatele" o krajinu, ale mělo by živit místní obyvatele. Proto podporuji jihočeské potraviny a projekt “Chutná hezky. Jihočesky”. Snažím se pomáhat také konkrétním výrobcům, jako je třeba Lihovar Poněšice. A hlavně jihočeské potraviny jím — tuto podporu našim potravinám můžeme poskytovat všichni.

    více »
  • VE SPOLCÍCH MAJÍ LIDÉ K SOBĚ BLÍŽ Spolky jsou nedílnou součástí života každé obce. Ve spolcích mají lidé k sobě blíž a přirozeně se tam řeší všechny problémy obce. Proto spolky dlouhodobě podporuji, stejně jako pomáhám starostům. Kolegové mi zavolají, když něco potřebují, ať už se to týká rozvoje obce, financí nebo jednání s úřady. Jako ocenění své práce vnímám oficiální podporu Svazu obcí NP Šumava a Svazku Lipenských obcí.

    více »
  • ZA ZELENOU ŠUMAVU Na Šumavě jde o ochranu přírody, ale i o zaměstnanost, rozvoj regionu, turistický ruch a odkaz budoucím generacím. Bojuji za “zelenou Šumavu”, aby lesy zůstaly zelené a hluboké a ne, aby uschly jako důsledek šířící se kůrovcové kalamity a snahy aktivistů z Hnutí Duha zavést zde tzv. divočinu, která právě k masivnímu usychání lesa vede. A to přesto, že “zelenou Šumavu” chce veřejnost, starostové, rada národního parku i astupitelstva Plzeňského a Jihočeského kraje.

    více »
  • NE KVÓTÁM! CHRÁNIT HRANICE Byl jsem jeden z prvních politiků, který otevřeně mluvil o problému nelegální migrace. A jsem jeden z mála, který to viděl na vlastní oči. Evropa se dnes nachází v největším ohrožení od konce druhé světové války. Co s tím? Dodržovat mezinárodní úmluvy. Uprchlík má právo žádat o azyl, ale je na dané zemi, jestli mu ho udělí. Žádné kvóty! A především začít chránit hranice. Musíme posílit armádu a její rozpočet. Proto opět navrhnu změnu ústavního zákona o navýšení rozpočtu armády z 1% na 2%.

    více »
  • TRADIČNÍ SYMBOLY NAŠÍ KRAJINY Křížky a kapličky jsou trvalé symboly naší krajiny. Jsou důležité pro každého, kdo je tady doma. Když jsem se stal senátorem, navrhl jsem Jihočeskému kraji program “oprav drobné krajinné architektury”, do nějž každoročně vkládá prostředky jak kraj, tak JE Temelín. Z posledních opravených mohu zmínit návesní kapli v Malovicích, kapličku v Rožmitále na Šumavě, Boží muka v Horním Dvořišti a Křeplicích nebo kaple v Trhových Svinech. Od roku 2005 bylo takto opraveno přes sto památek. Určitě v tom budu pokračovat i nadále.

    více »
«2013»

Vytvořme podmínky pro vznik silné vlády

Zdá se, že vládnutí v Česku je definováno krizemi a neřešili vláda otázku přežití, jako by ani neexistovala. Hněv veřejnosti je pak alespoň přiživován neustále omílanou mantrou o kmotrech a korupčních skandálech, ať již faktických, či nikoliv. Nelze se potom divit, že podle průzkumu agentury SANEP je zásahu ÚOOZ nakloněno téměř 80 procent veřejnosti, přestože vše zatím nasvědčuje tomu, že je kriminalizováno politické jednání, tedy v případě bývalých poslanců.

V realitě vytvářené neustálým proudem povrchních mediálních sdělení se pak vytrácí podstata věci, tedy že nejsme schopni vytvořit podmínky pro existenci silné vlády. Posledním premiérem, který nebyl nucen rezignovat v důsledku vládní krize, tak zůstává Miloš Zeman a to už je historie stará více než deset let. A byli to také dva nejvýznamnější politici z této doby, tedy Václav Klaus a Miloš Zeman, kteří se ve snaze upevnit pozici nejsilnější vládní strany dostali nejdále. V roce 2000 společně prosadili novelu volebního zákona, kterou schválily obě komory parlamentu.

Jejich záměrem bylo v první řadě „nalezení volebního systému, který významně usnadní vznik funkční většinové vlády složené maximálně ze dvou politických subjektů“, jak se uvádí v dohodě uzavřené v lednu roku 2000. Tato novela však byla následně napadena prezidentem Václavem Havlem u Ústavního soudu a ten zrušil její nejdůležitější části, jelikož podle něj příliš vybočovala z kontinua modelu poměrného zastoupení, jak žádá Ústava ČR. Země tak najednou neměla funkční zákon pro volby do dolní komory, a proto byla narychlo přijata další novela, již bez jakýchkoli vyšších ambicí, která s minimálními obměnami platí dodnes, a jak můžeme vidět, stabilitě českých vlád nikterak nepomáhá.

Je jasné, že neexistuje ideální volební systém a v každé zemi může dobře fungovat něco jiného. Je však opět na čase položit si otázku, zda nám ten nynější nepřináší více škod než užitku. Vláda Mirka Topolánka zpracovala několik návrhů na novou reformu volebního systému, která by posílila stranu, jež vyhrála ve volbách, a zároveň nepoškodila strany malé. Byla to přirozená reakce na patový výsledek voleb v roce 2006, nicméně realizaci zabránil předčasný konec Topolánkovy vlády, což byl opět následek křehké většiny ve sněmovně.

Volební systém nemá a nesmí sloužit konkrétní politické straně, má naopak posilovat tu stranu, která z voleb vyjde vítězně, aby byla schopna uskutečnit svůj volební program a naplnit sliby dané voličům, aniž by byla neustále závislá na vydírání menších koaličních partnerů, či ještě hůře vůli jednoho nebo několika málo poslanců. Nedokážeme-li toto zabezpečit, vytváříme dokonalé podhoubí, v němž se daří divokým spekulacím, nejistotě, napětí a korupci a z nějž pramení mnohé vládní krize, včetně té, kterou prožíváme nyní.

Lidové noviny, 25. 6. 2013