• CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Zemědělství by nemělo plnit pouze funkci dotacemi živeného "pečovatele" o krajinu, ale mělo by živit místní obyvatele. Proto podporuji jihočeské potraviny a projekt “Chutná hezky. Jihočesky”. Snažím se pomáhat také konkrétním výrobcům, jako je třeba Lihovar Poněšice. A hlavně jihočeské potraviny jím — tuto podporu našim potravinám můžeme poskytovat všichni.

    více »
  • VE SPOLCÍCH MAJÍ LIDÉ K SOBĚ BLÍŽ Spolky jsou nedílnou součástí života každé obce. Ve spolcích mají lidé k sobě blíž a přirozeně se tam řeší všechny problémy obce. Proto spolky dlouhodobě podporuji, stejně jako pomáhám starostům. Kolegové mi zavolají, když něco potřebují, ať už se to týká rozvoje obce, financí nebo jednání s úřady. Jako ocenění své práce vnímám oficiální podporu Svazu obcí NP Šumava a Svazku Lipenských obcí.

    více »
  • ZA ZELENOU ŠUMAVU Na Šumavě jde o ochranu přírody, ale i o zaměstnanost, rozvoj regionu, turistický ruch a odkaz budoucím generacím. Bojuji za “zelenou Šumavu”, aby lesy zůstaly zelené a hluboké a ne, aby uschly jako důsledek šířící se kůrovcové kalamity a snahy aktivistů z Hnutí Duha zavést zde tzv. divočinu, která právě k masivnímu usychání lesa vede. A to přesto, že “zelenou Šumavu” chce veřejnost, starostové, rada národního parku i astupitelstva Plzeňského a Jihočeského kraje.

    více »
  • NE KVÓTÁM! CHRÁNIT HRANICE Byl jsem jeden z prvních politiků, který otevřeně mluvil o problému nelegální migrace. A jsem jeden z mála, který to viděl na vlastní oči. Evropa se dnes nachází v největším ohrožení od konce druhé světové války. Co s tím? Dodržovat mezinárodní úmluvy. Uprchlík má právo žádat o azyl, ale je na dané zemi, jestli mu ho udělí. Žádné kvóty! A především začít chránit hranice. Musíme posílit armádu a její rozpočet. Proto opět navrhnu změnu ústavního zákona o navýšení rozpočtu armády z 1% na 2%.

    více »
  • TRADIČNÍ SYMBOLY NAŠÍ KRAJINY Křížky a kapličky jsou trvalé symboly naší krajiny. Jsou důležité pro každého, kdo je tady doma. Když jsem se stal senátorem, navrhl jsem Jihočeskému kraji program “oprav drobné krajinné architektury”, do nějž každoročně vkládá prostředky jak kraj, tak JE Temelín. Z posledních opravených mohu zmínit návesní kapli v Malovicích, kapličku v Rožmitále na Šumavě, Boží muka v Horním Dvořišti a Křeplicích nebo kaple v Trhových Svinech. Od roku 2005 bylo takto opraveno přes sto památek. Určitě v tom budu pokračovat i nadále.

    více »

Bitva o pět miliard

Ministr financí Kalousek vyhlásil záměr prosadit „rozumnější“ (nikoliv „spravedlivější“, jak sám zdůraznil) přerozdělení daní pro obce a města. Pět miliard korun vezme čtyřem velkým městům a přerozdělí je mezi 6247 ostatních obcí a měst.

A jakoby náhodou přednesl tento návrh při příležitosti sněmu Starostů a nezávislých, tedy většinou představitelů menších obcí a měst, kteří nejsou organizováni v historickém Svazu měst a obcí. Jak jinak, členové STAN Kalouskův návrh přivítali, primátoři zásadně nesouhlasí.Naposledy podobný jánošíkovský manévr, bohatým sebrat a chudým přerozdělit, provedla v roce 2000 vláda Miloše Zemana, tisícovce bohatších obcí daně snížila, tisíc obcí zůstalo na svém a zhruba čtyři tisíce obcí si polepšily. Lze ale také říci, že zchudli všichni. Rovnostářství a snahy, aby „měli všichni stejně“, je cesta do pekel.

Přepočítáme-li Kalouskův návrh na tisícihlavou obec Suchá Loz, bývalé působiště předsedy STAN Gazdíka, vyjde na ni ročně cca půl milionu. A z toho ani čističku ani kanalizaci natěšení starostové nepostaví.Ponechme stranou, že Kalouskova TOP 09 se ani v jednom ze 4 velkých měst (Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) neúčastní ve vedení. Poměr 4:6247 také vypadá jinak, uvědomíme-li si, že v těchto čtyřech městech žije 21% obyvatel ČR, kteří tímto přerozdělením přijdou o nějaké služby, zchudnou. Nechceme být advokáty těchto měst, jejich poslanci a senátoři udělají v parlamentu jistě všechno pro to, aby Kalouskův návrh neprošel. Máme však pro ministra financí i Starosty a nezávislé jiný návrh.

Do parlamentu míří návrh na sjednocení sazby DPH. Vyšším výběrem DPH se zvednou také o cca 5 miliard i daňové příjmy obcí. Zdálo by se to být v pořádku, protože díky vyššímu DPH budou mít i obce vyšší výdaje, a jak ministr Kalousek sám ví, peněz v obcích nikdy není dost. V návrhu zákona z dílny Kalouskova ministerstva je ale uvedeno také snížení procentuální výnosnosti této daně pro obce, takže žádné peníze navíc. Kvůli vyššímu DPH se tak obce dostanou do minusu. A do toho přichází Kalouskův zastírací manévr: scházející peníze přidáme menším obcím na úkor velkých měst. Je to téma, o které se zcela jistě v parlamentu plném bývalých či současných starostů svede boj. Nikoliv sebrat velkým městům miliardy, ale ponechat všem obcím 5 miliard navíc jako kompenzaci za vyšší DPH. Je-li Kalousek opravdu pravicový politik, musí si položit otázku, kdo dokáže těchto pět miliard lépe utratit: stát, nebo obce a města? Výmluva, že stát nutně potřebuje tyto městské a obecní peníze na důchodovou reformu, se od pravicového politika nepřijímá. Zvláště ne v situaci, kdy stát zároveň často neúspěšně a neefektivně spravuje zbytnělý, desítky miliard obsahující systém často nespravedlivě a velmi byrokraticky z centra rozdělovaných dotací.

Tomáš Jirsa, Miloš Vystrčil, senátoři (ODS) se starostenskou zkušeností

Hospodářské noviny, 11. 7. 2011