• CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY Zemědělství by nemělo plnit pouze funkci dotacemi živeného "pečovatele" o krajinu, ale mělo by živit místní obyvatele. Proto podporuji jihočeské potraviny a projekt “Chutná hezky. Jihočesky”. Snažím se pomáhat také konkrétním výrobcům, jako je třeba Lihovar Poněšice. A hlavně jihočeské potraviny jím — tuto podporu našim potravinám můžeme poskytovat všichni.

    více »
  • VE SPOLCÍCH MAJÍ LIDÉ K SOBĚ BLÍŽ Spolky jsou nedílnou součástí života každé obce. Ve spolcích mají lidé k sobě blíž a přirozeně se tam řeší všechny problémy obce. Proto spolky dlouhodobě podporuji, stejně jako pomáhám starostům. Kolegové mi zavolají, když něco potřebují, ať už se to týká rozvoje obce, financí nebo jednání s úřady. Jako ocenění své práce vnímám oficiální podporu Svazu obcí NP Šumava a Svazku Lipenských obcí.

    více »
  • ZA ZELENOU ŠUMAVU Na Šumavě jde o ochranu přírody, ale i o zaměstnanost, rozvoj regionu, turistický ruch a odkaz budoucím generacím. Bojuji za “zelenou Šumavu”, aby lesy zůstaly zelené a hluboké a ne, aby uschly jako důsledek šířící se kůrovcové kalamity a snahy aktivistů z Hnutí Duha zavést zde tzv. divočinu, která právě k masivnímu usychání lesa vede. A to přesto, že “zelenou Šumavu” chce veřejnost, starostové, rada národního parku i astupitelstva Plzeňského a Jihočeského kraje.

    více »
  • NE KVÓTÁM! CHRÁNIT HRANICE Byl jsem jeden z prvních politiků, který otevřeně mluvil o problému nelegální migrace. A jsem jeden z mála, který to viděl na vlastní oči. Evropa se dnes nachází v největším ohrožení od konce druhé světové války. Co s tím? Dodržovat mezinárodní úmluvy. Uprchlík má právo žádat o azyl, ale je na dané zemi, jestli mu ho udělí. Žádné kvóty! A především začít chránit hranice. Musíme posílit armádu a její rozpočet. Proto opět navrhnu změnu ústavního zákona o navýšení rozpočtu armády z 1% na 2%.

    více »
  • TRADIČNÍ SYMBOLY NAŠÍ KRAJINY Křížky a kapličky jsou trvalé symboly naší krajiny. Jsou důležité pro každého, kdo je tady doma. Když jsem se stal senátorem, navrhl jsem Jihočeskému kraji program “oprav drobné krajinné architektury”, do nějž každoročně vkládá prostředky jak kraj, tak JE Temelín. Z posledních opravených mohu zmínit návesní kapli v Malovicích, kapličku v Rožmitále na Šumavě, Boží muka v Horním Dvořišti a Křeplicích nebo kaple v Trhových Svinech. Od roku 2005 bylo takto opraveno přes sto památek. Určitě v tom budu pokračovat i nadále.

    více »
«2015»

K současné debatě o uprchlících

Postrádám-li něco v současné rozjitřené debatě o přístupu k imigrantům v Evropě, je to bezesporu pokus podívat se na tuto složitou otázku „zdravým rozumem“, prostřednictvím vyvážené argumentace, zbavené jakýchkoliv emocionálně vyhrocených výkřiků, kterých kolem sebe v poslední době slýcháme víc než dost.

Právě z tohoto důvodu mne velmi potěšil nedávný rozhlasový rozhovor s politologem Petrem Robejškem, který podle mne přesně splňuje kritéria toho, jak by diskuse nad obdobnými kontraverzními otázkami měla probíhat. Vedle stylu, jakým P. Robejšek k tématu přistupuje, plně souhlasím i se základními myšlenkami, které v rozhovoru zazněly.

V první řadě je totiž nutné si uvědomit rozdíl mezi současnými uprchlíky na straně jedné a imigranty z dob „železné opony“ na straně druhé. V případě tehdejších uprchlíků například neexistovala jakákoliv pochybnost o tom, zda se chtějí, či nechtějí začlenit do společnosti, která se jim rozhodla poskytnout azyl.

Dnešní situace je podle P. Robejška zcela jiná. Současní imigranti totiž pocházejí z jiného kulturního okruhu. Jedná se o lidi, kteří jsou utvářeni a socializováni jinak. Jejich představy o věcech jsou jiné. Nejsou ani lepší, ani horší, ale jiné. Klasickým příkladem je otázka náboženství. Náboženství většiny ze současných uprchlíků není privátním náboženstvím každého jedince, tak jak to známe z evropského modelu, nýbrž je to náboženství, které od každého jedince vyžaduje, aby své okolí upravoval ve jménu a ve prospěch tohoto náboženství. Současní imigranti chtějí měnit společnost, do které přišli, nikoliv se s ní sžít. Pokud tito lidé přijmou pravidla fungování společnosti, do které přicházejí, bude vše v nejlepším pořádku. Pokud se ale rozhodnou tato pravidla dodržovat jen „na oko“, vznikne paralelní společnost, která postupem času začne mít pocit, že má stejné právo na existenci jako ta původní, a to potom bude pro Evropu vážný problém.

K zamyšlení pro každého z nás je pak i způsob, jakým P. Robejšek reaguje na otázku, zda „je Západ povinován přijímat utečence“, odpovídá totiž, že není. Celý svět evropským státům říká: Své hodnoty si nechte, my máme svoje. V tu chvíli pak ale nemohou elity zemí, od kterých utečenci pochází, požadovat, abychom za selhání jejich vlastních hodnot zaplatili tím, že budeme fungovat jako jakási záchranná stanice.

Českobudějovický deník, 11. 9. 2015